Lider du af angst – og søger du hjælp til behandling af angst?!

Så indeholder denne artikel beskrivelsen af, hvordan jeg kan hjælpe dig med behandling af angst ….

…. Sammen med 5 (videnskabeligt baserede ting) du selv kan starte med, for at ændre på din situation, allerede mens du læser artiklen.

Har du angst, så ved du at den kan opstå pludseligt, ved for stort pres, og den kan trigges af bestemte ting, personer og situationer. Den kan være aktiv hele tiden, som en form for baggrundsstøj, med indre uro til følge, eller komme i anfald.

Det er både kropslige og psykiske symptomer, og angst opleves af mange som psykisk invaliderende…

 

Det er individuelt hvad vi oplever angst for ..

Men der er alligevel flere fællesnævnere! Måske kan du genkende dig selv i en eller flere af dem!?

• Angst for at handleBehandling af angst

• Angst i forsamlinger

• Angst for angsten

• Angst når din dag ændres og du føler du mister kontrol over en situation

• Angst når du spiser noget bestemt. Når maden kommer ned i halsen for eksempel

• Angst udløst af høje lyde

• Angst for bestemte personer, situationer eller institutioner

• Angst for at gå ud

• Angst for livet i det hele taget

Men det er ikke meningen at vi skal være bange og angstfyldte for de ting!

Og mit bud er, at engang var du heller ikke påvirket af de ting. Så du skal tilbage til dig selv, tilbage til “det afslappede” normale dig.

Og en vej til det er, at kigge på din (ubevidste) mentale tilgang til dig selv og livet. For angst er tit noget der opbygges uden vi ved det, over en rum tid.

Med mindre angsten skyldes overfald, så er blodgaden lidt anderledes, men du kan stadig høste hjælp af artiklen. Eller du kan læse videre: 5 ting der forværrer angst: KLIK ⟶

1: Gør ting dårligt, siger forskerne

Det bygger på de positive aspekter af at dyrke det uperfekte, fordi du på den måde tillader dig at sætte barren ned. Du tillader dig at gøre ting halvt, uperfekt og med en mere afslappet forventning til ‘outcome’.

Angstramte har meget ofte alt for store krav til sig selv, samtidigt med et stort behov for kontrol og frygt for at ting “går galt”. Det kaldes tendens til katastrofe tanker.

Brug “gør det dårligt” som et motto, en rum tid. Så giver du dig selv snor og mindre bekymring om slutresultat og udfald… Ting kan komme og udmunde sig som de nu gør … Kærlighed til dig!

2: Vær god ved dig selv!

Det drejer sig om at behandle dig selv pænt, venligt og omsorgsfuldt. Som du ville det overfor en kær ven. Slut med selvkritikken og nedvurderingen. Den indre snak, kritik og nedvurdering dræner din tillid til dig selv, og tilliden til at livet vil dig det godt.

Så gør små gode ting for dig selv hver dag. ting du på det nærmeste nyder, og rigtig gerne ting der opbygger dit selvværd!

Tilgivelse af dig selv for små-fejl, som kan være nemmere sagt end gjort, er også at være RIGITG god ved dig selv. Det er faktisk ultra vigtigt. Det fjerner nemlig dit selvhad, og det tager brodden af din indre hårde selv-nedvurdering.

Arbejdet med den indre kritiker er et vigtigt aspekt at arbejde med i et behandling af angst forløb. Det vil være et svigt, hvis ikke den indre kritiker ikke tages hånd om.

3: Stop bekymringen

“Alting ordner sig, der kommer en løsning”. “Også selvom jeg ikke kan få øje på det lige nu med det samme”. “Alting ordner sig”.

Hver gang du opdager, at du gå i bekymring og tænker dine trigger tanker, eller mærker trigger følelserne, så brug ovenstående sætning, som et mantra du gentager igen og igen.
Og udskyd at tænke over bekymringen i minimum nogle timer, ved at abstrahere dig selv, med for eksempel en gåtur, at ringe ud, eller tage til træning – gerne noget fysisk.

For bekymringerne svinder i intensitet helt af sig selv, når vi lige giver slip på det en stund. Forskerne har kortlagt at der ikke så meget skræk og ængstelse længere, når du vender mentalt tilbage til bekymringen, efter at have givet slip på den. Det daler når vi slipper fokus.

Overtænkningen er en central ting i angst, stress og lavt selvværds problematikker. Det er det vi skal lære at slippe, eller få brudt mønstret omkring. I behandling af angst forløb vil du opleve at det er muligt at ændre “spekulations-hjernen” til at føle sig tryg og rolig. Og angst anfaldene vil dale, både i intensitet og antal. Indtil de er helt væk.

 

Læs mere om angstanfald her – Nok en af mine bedste artikler om det ❤ KLIK ⟶

 

Se hvad oxytocin massage er – og oplev dens beroligende effekt: KLIK ⟶

 

Alt det bedste til dig
KærligstAngst v/Gitte Gade

 

 

 

 

 

 

FAQ omkring behandling af angst

Hvad er angst?

Angst er din krops naturlige respons på stress og en oplevelse af at der er noget “der er farligt”, noget kan skade dig. Det er en følelse af frygt eller frygt for, hvad der skal komme. … Men hvis dine følelser af angst er ekstreme, varer længere end seks måneder og forstyrrer dit liv, kan du have en angstlidelse, der skal håndteres professionelt.

Angst i sin naturlige form er vores måde at sikre, at vi reagerer hurtigt, effektivt og instinktivt, i form af flugt eller forsvar, når vi føler os truede, eller skal redde nogen.

Vi får store mængder adrenalin pumpet ud i kroppen, som er meget ubehageligt, når det kommer på basis af overtænkning og daglige frygt og bekymrings tanker og ikke en reel fare.

Men når vi er reagerende efter vores beskyttelses instinkter, så er det ikke ubehageligt for os. Så handler vi bare. De følelser kan komme bagefter, men ikke fordi der ske noget i kroppen, fordi vi kommer til at tænke over hvad der lige er sket, og ofte tænker videre; “hvad kunne der ikke være sket” og tanker i den retning.

Der er forskel på angst

Der er forskel på om du har angst og frygt knyttet til en her og nu situation, hvor du og andre er udsat for en reel fare, og må reagerer. Det er sund og god angst.

Om du har angst fordi du ikke har bearbejdet følelserne knyttet til et traume eller et chok, du har været udsat for. Det er uhensigtsmæssig og livsprægende angst. Her er der meget ofte for hjælp til at slippe traumet.

Eller om du har opbygget angsten, fordi dit sind generelt er bange, nervøst og kommer til at overtænke og overspekulere med stor utryghed for fremtiden. Her er der altid tilknyttet et lavere selvværd, og meget ofte tidlige former for belastinger i løbet af dine tidlige leveår. Det kan være store belastninger, eller gentagene. Verbal vold, fysisk vold, ignorerende og omsorgssvigt. Vores overbevisninger om os selv og livet dannes særligt stærkt i de tidlige år, og præger derfor hele livet indtil at vi får ændret på det. Denne angst er også uhensigtsmæssig, bryder typisk først ud senere hen i livet, og typisk i eller efter belastende periode

 

Hvorfor får man angst?

 

Hvordan føles angst – hvordan opleves et angstanfald?

 

Hvorfor udvikler man angst?

 

Hvordan bekæmper man angst?

 

Hvordan behandler man angst?

 

 

 

Jeg arbejder med NLP teknikker, metakognitive teknikker, psykoterapeutisk healing, voice dialouge og soulretrival teknikkerne.